הגיל השלישי

הגיל השלישי


פילאטיס

TIM-אימון קוגניטיבי מוטורי

תרפיה בתנועה

שינויים מבניים בגיל השלישי

התמודדות עם שינויים בגיל המבוגר מחייבת הכנה מנטלית, רגשית ופיזית לחלוקה נכונה של המשאבים לעבר שיפור איכות החיים ושמירה על המערכות המתפקדות לאורך שלבי ההתבגרות. 

שלבי ההתבגרות מתחילים עם היציאה לגמלאות, זה השלב שבו מתרחש שינוי בסדר היום ובתחומי העיסוק ושלב נוסף מגיע כאשר מתחילה האטה בתפקוד של מערכות החושים, המוטוריקה, והמערכת המנטלית רגשית. 

בתהליך התבגרות מתרחשים שינויים מבניים ברמת השלד, המפרקים, השרירים ומערכת העצבים, התרופפות הקשרים העצביים וחולשת המפרקים משפיעה על גמישות ויציבות, על תחושת הערך העצמי ועל יכולת החשיבה. 

הנתונים מראים שחוסר בפעילות גופנית קבועה גורמת לירידה  באיכות החיים ברמה האישית והחברתית.

חשיבות התנועה בגיל השלישי

פעילות גופנית מותאמת תורמת להפחתת הסיכון למחלות כרוניות ושומרת על החוסן הנפשי, עיסוק בתנועה המחזק את הקשר אל הגוף מבסס תחושת ביטחון ורוגע ומפחית את העיסוק בחשיבה דאגנית, פעילות סדירה ומותאמת מפחיתה את הסיכון למחלות, מפחיתה תופעות של מתח ופותחת את האפשרות להכיר אנשים חדשים וליצור קשרים חברתיים. 

שילוב מערכות בגיל השלישי

שיטת אלבאום פועלת באופן אינטגרטיבי לשיפור קשיים בתפקוד. הגישה מבוססת על ההנחה שהתפקוד התקין בנוי על שילוב ארבע מערכות מרכזיות: גוף, רגש, חשיבה וחושים. השיטה פועלת באמצעות הגוף בכלים של תנועה, מגע ושיחה, משפרת את יכולת הלמידה גם בגיל מבוגר ומאפשרת ביטוי רגשי ומנטלי של חווית ההתבגרות. מתן מענה אינטגרטיבי לקשיים שעולים הן בגוף והן מבחינה רגשית מרגיע ומפיג את חוויית הבדידות ולעיתים קרובות גם את יכולת ההתמודדות עם הכאב הפיזי.


שילוב בין תנועה מגע ושיח מעודדים ביטוי אותנטי ונרמול תופעות של גיל ומצב רפואי באופן מכבד ומתחשב, מגע מתבצע בישיבה, שכיבה, בלבוש מלא ובהסכמה כתנאי.

מה עושים?

הנטייה הטבעית היא מייד להאיץ במתבגר, לצאת, להיפגש ולעשות כל דבר שיעודד את מצב הרוח וכאן נכנסת הגישה האינטגרטיבית שרואה את האדם כמכלול, קשיים פיזיים, מנטליים ורגשיים הם חלק מתהליך שינוי שדורש הקשבה, התמסרות למצב ויכולת לקבל עזרה מהסביבה.

הימנעות לאורך זמן ארוך מדי לא רצויה והתנסות בחוויות קטנות יחד עם תמיכה מהסביבה הקרובה ומאנשי מקצוע מאפשרים שינוי מותאם לאורח החיים של המבוגר, לנטיות הלב וליכולת המנטלית בתהליך הדרגתי שמחזיר את תחושת הביטחון והמסוגלות. 


שיטת אלבאום פועלת באופן אינטגרטיבי
לשיפור קשיים בתפקוד ובלמידה דרך הגוף. הגישה מבוססת על ההנחה שהתפקוד התקין בנוי על ארבע מערכות מרכזיות: המערכת הגופנית, המערכת הרגשית, מערכת החושים ומערכת החשיבה, התפקוד בכל מערכת מושפע וקשור בשאר המערכות. שיטת אלבאום פועלת באמצעות הגוף ודרך הגוף בכלים של תנועה, מגע ושיחה, משפרת את יכולת הלמידה גם בגיל מבוגר ומאפשרת ביטוי רגשי ומנטלי של חווית השינוי. מתן מענה אינטגרטיבי לקשיים שעולים הן בגוף והן מבחינה רגשית מרגיע ומפיג את חוויית הבדידות ולפעמים גם את הכאב הפיזי.


תנועה, מגע, ושיחה 

תנועה למפרקים נשמעת פשוטה ויחד עם זאת היא מכילה ידע עצום על המערכת העצבית של הגוף ועל חסימות שפוגעות באיכות החיים של המבוגר. מפרקים הם נקודות החיבור בין עצמות, גידים ושרירים עם נטייה לשחיקה ודלקתיות שמצמצמת את טווח התנועה וגמישות השרירים לכן מהווה מרכיב מרכזי לכאבים פיזיים ורגשיים. 


מגע הוא כלי תקשורתי של הגוף להתמודדות עם נושאים רגשיים וגופניים, באמצעות מגע נוצר קשר בלתי אמצעי לחוויה הפנימית ואלי כדמות מטפלת. העבודה על המפרקים מלווה בכאב גדול והמגע לשרירים ולגידים בנקודות החיבור של הכתפיים, הידיים, עמוד השדרה, ברכיים וכפות רגליים מספקים תחושת שחרור וחידוש זרימה של דם וחמצן לכל המערכות. 


שיחות עולות במצבים בהם יש מידת אמון ונוצר קשר משמעותי. הנושאים שעולים בדרך כלל בשיח הם סביב שינוי משמעותי עקב נפילה או מחלה ולפעמים השיח משקף מצב נפשי כרוני שמבקש פורקן. תחושת כישלון לאחר נפילה והפחד מנפילה עתידית מעלים לפני השטח רגשות אשמה על חוסר הזהירות ועל התלות שמתגברת בסביבה. השיפוטיות, הביקורת העצמית והאכזבה הם מטענים שמלווים את המבוגר במחשבותיו ומובילים למצב רוח ירוד ודיכאון. 


פילאטיס משולב עם תרגול מוחי  לגיל השלישי

פילאטיס תופעה ידועה בגיל המבוגר היא אוסטאופרוזיס - שחיקת עצמות שמובילה לנפילות ושברים בעמוד השדרה, מפרקי האגן ומפרקי כף היד לכן אימון גופני הוא אחד הגורמים לשמירה על איכות החיים וחיזוק תחושת המסוגלות. מבין כלל אימוני הספורט, אימון פילאטיס הוא המומלץ ביותר לגיל המבוגר, עיקר התרגול נועד לחזק את שרירי הליבה, שרירים הנחוצים ליציבה טובה ולשמירה מפני כאבי גב, הוא אינו מעמיס על המפרקים אך שומר על גמישותם, התרגול מתבצע על מזרון או על כיסא בהתאם ליכולת הגופנית וכולל שימוש באביזרים נלווים כמו כדור, גומייה או מקל לשמירה על חדוות התנועה. אימון פילאטיס בטוח לתרגול עצמאי בכל הזדמנות גם מחוץ לשעת המפגש. התרגילים מותאמים באופן אישי.


TIM-אימון קוגניטיבי מוטורי היא גישה לאימון ושיפור כישורים קוגניטיביים באמצעות תנועה, הגישה מבוססת על מחקרים מובילים בתחום חקר המוח ומתייחסת לכישורים כמו עיבוד מידע, מהירות תגובה, קושי בביצוע מס' פעולות במקביל, התמצאות מרחבית, קשיי קשב והתמודדות עם למידה חדשה.


דוגמא לקשר בין המערכות: הליכה - בגיל צעיר אנו מסוגלים לעשות מספר פעולות במקביל ופעולות פשוטות כמו הליכה מתרחשות באופן אוטומטי, בגיל המבוגר כאשר התפקוד החושי נפגע, ההתמצאות המרחבית יורדת, מהירות התגובה פוחתת פעולה פשוטה כמו הליכה הופכת להיות מורכבת ומובילה לזהירות יתר ופגיעות יתר. 


האימון על פי גישת TIM מתבסס על גמישות המוח ויכולתו לשקם כישורים קוגניטיביים באמצעות אימון משולב של תנועה וכישורי חשיבה. עקרון חשוב בתרגול הוא על שהייה בשלב למידה לאורך כל זמן התרגול ושימוש במיומנויות של קליטה, קידוד וארגון מערכות סימנים והפיכתם לתנועות גופניות. השימוש בתנועה מוטורית ובאתגר קוגניטיבי בו זמנית חשובים להמשך התפקוד והלמידה גם בתחומים נוספים. 


איך זה עובד?

המפגש מתקיים בבית הלקוח וכולל תרגילי תנועה משיטת אלבאום לאיזון הגוף, פילאטיס לחיזוק, מגע להרגעה ואימון מוחי. המפגש מאופיין בקשר אישי ותמיכה בתפקודי היום יום. 

  • מוטוריקה גסה ועדינה – תנועה לשיפור היציבה והגמישות באמצעות הגדלת טווחי תנועה, כוח וגמישות.
  • מע' ההצלבה – לחיזוק הקשר בין הגוף להכרה משפרת את הקשב והלמידה 
  • אימון מוח בגישת TIM – שילוב בו זמנית בין כישורי חשיבה לתנועה.
  • מגע - הרגעת מערכת העצבים ושחרור הגוף ממתח
Share by: