המאמר החודשי

ביטחון עצמי הוא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בהתפתחות האישית של בני נוער. הוא משפיע על יכולתם להתמודד עם אתגרים, לתפקד בסביבה החברתית ולפתח קשרים עם הסביבה. אחת ההפרעות שיכולה להשפיע על ביטחון עצמי היא הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אשר מקנה לקשיים בתחומים כמו ריכוז, ארגון וזיכרון. כל אלו יכולים להוביל לתחושות של חוסר ערך עצמי וחשש מכישלון. בני נוער עם הפרעת קשב וריכוז עשויים לחוות קשיים אקדמיים וסוציאליים, מה שיכול לגרום להרגשה של חוסר הצלחה. כאשר הם מתקשים להתרכז בכיתה או להביא לידי ביטוי את כישוריהם, הם עשויים לפתח תחושות של ניכור וחוסר ערך. חוויות אלו יכולות להוביל לירידה בביטחון העצמי ולתחושת בדידות. חיזוק הביטחון העצמי בבני נוער עם ADHD מצריך גישה מרובת ממדים: 1. הבנה של הקושי ותיחום שלו בהקשר האישי: חשוב להבין את המגבלות והאתגרים המיוחדים של בני הנוער עם ADHD. עליהם לדעת שהקשיים שלהם לא מגדירים את הערך שלהם. 2. גישה טיפולית: שילוב בין טכניקות ממוקדות טיפול גופני לבין טיפול פסיכותרפיה גופנית יכול לעזור לחזק את התודעה החיובית ולמנוע תחושות של כישלון. טכניקות כמו אלבאום יכולות לקדם חיבור בין הגוף לנפש ולחזק את המסוגלות. 3.הבנייה של התהליך: עידוד בני הנוער להגדיר מטרות קטנות ומשמעותיות יכול להוביל בתחילתן להצלחות קטנות שיבנו את הביטחון העצמי. 4.רשת תמיכה: חשוב לבנות סביבה תומכת שתסייע למתבגרים להתמודד עם האתגר, המשפחה ובית הספר יכולים לשמש כמקום בטוח לביטוי והבנה של הקושי ודרכי התמודדות. 5. חיזוק כישורים חברתיים כמו תקשורת, יוזמה ונחישות: עידוד לפעילות חברתית ופתרון בעיות יכול לשפר את המיומנויות החברתיות של המתבגר ולחזק את תחושת השייכות. ביטחון עצמי הוא מרכיב קרדינלי בהתפתחות בריאה של בני נוער, ובמיוחד עבור אלה הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. באמצעות הבנה, תמיכה, ושיטות טיפול מתאימות, ניתן לסייע להם לבנות ביטחון עצמי ולצמצם את ההשפעות השליליות של ההפרעה על חייהם.